

Møt gründeren
Det hele startet påsken 2016, da Kåre Normann Sekkesæter skulle åpne hytta på Hvaler etter vinteren sammen med sin svigermor.
Sammen betraktet de utemøblene de hadde pakket inn i presenning seks måneder tidligere. Presenningen var blåst bort, og alt som hang igjen var noen taustumper. Da bestemte de seg for å finne en bedre løsning på innpakking av utemøbler.
Etter en grundig sjekk av markedet, både i Norge og utlandet, var det åpenbart at dagens løsninger ikke kom til å duge. Dermed bestemte Kåre og hans svigermor seg for å lage løsningen de savnet selv.
Den første prototypen
Kåre ønsket at løsningen skulle oppbevare utemøblene trygt der de allerede sto, altså på terrassen. Møblene skulle holde seg tørre, og løsningen skulle være enkel slik at alle kunne bruke dem. Kåre kjøpte inn materialer til bringe ideen til liv, og svigermor sydde den første prototypen – en oppbevaringsbag for utemøbler.
Etter dette fulgte mange flere prototyper, og mye prøving og feiling med ulike materialer og design. Endelig satt de igjen med et produkt som sjekket av på alle punkter: trygg og værsikker oppbevaring som ikke kunne blåse bort.
Er dette et problem for kunden?
De neste fire ukene banket Kåre på 111 dører i nabolaget. Han stilte alle han møtte det samme spørsmålet:
Kan jeg få lov til å pakke inn utemøblene dine?
– Kåre Normann Sekkesæter, gründer i Bag’in.
Kåre pakket inn utemøblene til 99 av husstandene. 89 av dem skrev seg opp på listen hans – de ønsket seg også denne løsningen.
På denne måten fikk Kåre verdifull innsikt i hva slags utemøbler folk flest har, om dette var en løsning andre også var interesserte i, og hvor mye de var villige til å betale for et slikt produkt.
Krister, Kåre og Øivind i Bag'in.
Et godt team
Kåre visste av erfaring at de beste selskapene besto av team som komplementerte hverandre i erfaring og kompetanse. I 2017 fikk han med seg Krister A. Pedersen som, CFO i XXL. Krister hadde den bakgrunnen selskapet ville trenge innen strategi, kommersialisering og internasjonalisering, i tillegg til sterk økonomisk kompetanse.
For å arbeide med selskapets merkevare, kontaktet Kåre sin bekjente Øivind Solgård-Jensen. Øivind arbeidet da med design og markedsføring på digitale flater, og var den perfekte mannen til å drive markedsføring for selskapet.
Etter hvert kjøpte Øivind og Krister seg inn i selskapet, og gikk aktivt inn i driften og produktutviklingen sammen med Kåre.
Jeg har alltid sagt at jeg heller vil eie noe av et selskap som blir stort enn 100 % av noe som ikke blir noe av. Det er også feilen mange gründere gjør – de er livredde for å gi fra seg aksjer. Aksjer er kjempebra for å få tak i de rette personene.
– Kåre Normann Sekkesæter, gründer i Bag’in.
Produksjonen
Kåre kontaktet mange ulike selskaper for å finne de beste ressursene til å produsere produktet. Etter hvert kom Kåre i kontakt med gründerne PramPack og Douchebag, og via dem et produksjonsmiljø med fabrikker i Kina.
Opptatt av gode arbeidsvilkår
Da produksjonen ble flyttet til Kina var Kåre opptatt av to ting: For det første skulle produksjon og utvikling av bagene gjøres i tråd med Kåre sine ønsker og visjon. For det andre skulle arbeiderne ha det bra.
De ansatte skal ha det bra lønnsmessig, og fabrikken skal følge FN sine retningslinjer for miljø, bruk og kast. Dette sikrer både kvaliteten på produktene, samt at de blir produsert på en bærekraftig måte. Kåre og teamet har personlig vært i fabrikken i Kina for å forsikre seg om at disse kravene blir møtt.
Veien videre
Sommeren 2021 ble Bag’in lansert i Sverige, Danmark, Nederland og Tyskland. Et halvt år senere ble en helt ny kolleksjon lansert, nemlig Mediterranean Bags: Bag’in for sydlige breddegrader som beskytter utemøblene fra skadelige UV-stråler, sand og insekter. Disse er ment å dekke behovene til skandinavere med feriebolig i Spania, Tyrkia, Frankrike, Hellas og andre sydlige land.
I 2022 arbeider Bag’in med å posisjonere seg som en sterk aktør i Skandinavia, og deretter utvide til internasjonale markeder som også har behov for innpakking av utemøbler. Så langt har Bag’in blitt solgt til kunder i 18 forskjellige land, og selskapet er nå i prosess med å inngå spennende samarbeid med lokale butikker og forhandlere.
Det har vært en tøff reise både økonomisk og personlig, men det har vært j… gøy også.
– Kåre Normann Sekkesæter, gründer i Bag’in.
Flere tips og triks
Les mer om bag'in

