OVER 44´000 SOLGTE – LAGRINGSMAGI HJEMME OG PÅ HYTTA

Dette var starten på Bag’in-eventyret

Gründer i Bag’in, Kåre Sekkesæter, hadde en unik idé han trodde på. Under kan du lese om hans første markedsundersøkelse, og om hvorfor han skjønte at Bag’in var et produkt det var verdt å satse på.

Den første prototypen av Bag’in ble laget av Kåre og hans svigermor i 2017, og testet på en litt utradisjonell måte. Kåre tok med seg prototypen ut i nabolaget og banket på over 100 dører, med spørsmålet: “Kan jeg pakke inn utemøblene deres?” Tilbakemeldingene var overveldende positive. 

Viktig prosess

I over en måned gikk Kåre Sekkesæter rundt til de han ikke kjente i Frogn-regionen for å bli bedre kjent med markedet. Hensikten var å finne ut om det var flere som hadde samme problem som han: oppbevaring av utemøblene, slik Kåre og svigermoren fant ut under hytteåpningen på Hvaler i 2016.

Totalt fikk 111 husholdninger tilbud om å få pakket inn utemøblene sine i en Bag’in. Kåre fikk vise 99 av de hvor enkel innpakkingsprosessen var, og hvor ryddig det så ut på terrassen etterpå.

God respons i markedet

Av de 11 skrev 89 personer seg på bestillingslisten, selv om Kåre ikke hadde noe produkt enda og det ville ta tid før det kom på plass. Problemet vår bag løste gjorde at flere av kundene tilbød seg å betale der og da for å sikre seg en bag.

“En sånn trenger jeg også!”, var den hyppigste tilbakemeldingen.

Kåre forteller videre hvorfor han banket på dører, og hvorfor det var så nyttig:

– Samtidig som jeg fikk møte potensielle kunder, fikk jeg også et verdifullt innblikk i hva slags typer utemøbler som fantes der ute, og hvilke størrelser folk trengte, sier Sekkesæter.

Fikk eksperthjelp

Kåre skjønte fort at han trengte hjelp med å få dette i gang. Med seg på laget fikk han Øivind Solgård-Jensen som sjef for markedsføringen, og tidligere CFO i XXL, Krister Pedersen til å ta seg av strategi, økonomi og kommersialisering.

Kåre lette lenge etter passende produksjonsselskaper i inn og utland. Besøkte mange fabrikker gjennom 1 / 2 år. Det som var viktig var, produksjon, kvalitet, hyggelig folk til å jobbe med, og at fabrikken hadde et klar strategi i forhold til miljø, de ansattes rettigheter og deres referanser. De måtte også ha de nødvendige sertifikater i forhold til disse punktene som er bransjestandard. Gjennom sitt nettverk kom Kåre i kontakt med flere. I dag har Bag’in fabrikker i Kina og holder nå på å sette opp en til i Vietnam.

Det forholdet som Kåre og hans team har opparbeidet med fabrikkene er uvurderlig for å lykkes. De snakker sammen ukentlig og holder hverandre oppdatert på hva som skjer. Fabrikken ligger alltid i forkant slik at vi ikke kommer i noe skvis i forhold til produksjon eller leveranser og vi holder dem oppdatert med salget, volum og strategiske veivalg vi gjør. Samlet gir dette et miljø for samarbeid hvor begge partene tjener på det.

Ekspansjon og større utvalg

Siden lanseringen i 2018 har Bag’in solgt ut produktlageret hver eneste høst, og har åpnet nettbutikker i flere markeder, blant annet Sverige, Danmark, Tyskland og Nederland sommeren 2021. Senere samme år kom nyheten om Mediterranean Bags, som beskytter mot UV-stråler, sand og insekter i varmere strøk.

Høsten 2019 fikk vi fra kundene spørsmål om vi kunne lage noe som gjorde at ting ikke blåste bort. Etter 1 år meg sjekk av markedet som resulterte i at vi ikke fant noe som var bra nok. Derfor besluttet vi å lage en løsning selv. Sommeren 2000 lanserte vi vårt «Storm Anchor» Til nå har vi solgt mer enn 25 000 av disse og vi klarer nesten ikke å dekke behovet.

– Utvikling og vekst er alltid gøy, og vi ser at vi selger et produkt folk har bruk for – enten det er på hytta, hjemme på terrassen eller til ferieboligen i syden, avslutter han.