OVER 44´000 SOLGTE – LAGRINGSMAGI HJEMME OG PÅ HYTTA

Møt gründeren

Det hele startet påsken 2016, da Kåre Normann Sekkesæter skulle åpne hytta på Hvaler etter vinteren sammen med sin svigermor. 

Sammen betraktet de utemøblene de hadde pakket inn i presenning seks måneder tidligere. Presenningen var blåst bort, og alt som hang igjen var noen taustumper. Da bestemte de seg for å finne en bedre løsning på innpakking av utemøbler. 

Etter en grundig sjekk av markedet, både i Norge og utlandet, var det åpenbart at dagens løsninger ikke kom til å duge. Dermed bestemte Kåre og hans svigermor seg for å lage løsningen de savnet selv.

DEN FØRSTE PROTOTYPEN

Kåre ønsket at løsningen skulle oppbevare utemøblene trygt der de allerede sto, altså på terrassen. Møblene skulle holde seg tørre, og løsningen skulle være enkel slik at alle kunne bruke dem. Kåre kjøpte inn materialer til bringe ideen til liv, og svigermor sydde den første prototypen – en oppbevaringsbag for utemøbler.  

Etter dette fulgte mange flere prototyper, og mye prøving og feiling med ulike materialer og design. Endelig satt de igjen med et produkt som sjekket av på alle punkter: trygg og værsikker oppbevaring som ikke kunne blåse bort. 

ER DETTE ET PROBLEM FOR KUNDEN?

De neste fire ukene banket Kåre på 111 dører i nabolaget. Han stilte alle han møtte det samme spørsmålet: 

Kan jeg få lov til å pakke inn utemøblene dine?

– Kåre Normann Sekkesæter, gründer i Bag’in.

Kåre pakket inn utemøblene til 99 av husstandene. 89 av dem skrev seg opp på listen hans – de ønsket seg også denne løsningen.

På denne måten fikk Kåre verdifull innsikt i hva slags utemøbler folk flest har, om dette var en løsning andre også var interesserte i, og hvor mye de var villige til å betale for et slikt produkt.

FOLKENE BAK BAG’IN

“Its all about the people”, det er menneskene bak ideene og de som tar ideen til å bli noe som kan selges som er viktig. Nå som Bag’in er endel av SPAXO familien så kjenner Kåre at nå har de hva som trengs for å lykkes både med nye markeder og med nye produkter. 

I løpet av de 5 årene som har gått siden Bag’in så sitt lys. Så har vi mottatt nesten 20 ideer fra kunder på problem de vil ha løst med samme kvalitet og holdbarhet som utemøbel bagene har vist.  Dette viser den tillit kundene har til oss. Det er skikkelig gøy.

PRODUKSJONEN

Kåre kontaktet mange ulike selskaper for å finne de beste ressursene til å produsere produktet. Etter hvert kom Kåre i kontakt med gründerne PramPack og Douchebag, og via dem et produksjonsmiljø med fabrikker i Kina. 

OPPTATT AV GODE ARBEIDSVILKÅR

Da produksjonen ble flyttet til Kina var Kåre opptatt av to ting: For det første skulle produksjon og utvikling av bagene gjøres i tråd med Kåre sine ønsker og visjon. For det andre skulle arbeiderne ha det bra. 

Fabrikken skal følge FN sine bærekrafts mål som sikrer at de ansatte har en trygg arbeidsplass, at fabrikken tar miljø på største alvor samt flere andre punkter som fabrikken må følge.

Kåre og teamet har personlig vært i fabrikken i Kina for å forsikre seg om at disse kravene blir møtt flere ganger. 

VEIEN VIDERE

Sommeren 2021 ble Bag’in lansert i Sverige, Danmark, Nederland og Tyskland. Et halvt år senere ble en helt ny kolleksjon lansert, nemlig Mediterranean Bags: Bag’in for sydlige breddegrader som beskytter utemøblene fra skadelige UV-stråler, sand og insekter. Disse er ment å dekke behovene til skandinavere med feriebolig i Spania, Tyrkia, Frankrike, Hellas og andre sydlige land. 

I 2022 arbeider Bag’in med å posisjonere seg som en sterk aktør i Skandinavia, og deretter utvide til internasjonale markeder som også har behov for innpakking av utemøbler. Så langt har Bag’in blitt solgt til kunder i 18 forskjellige land, og selskapet er nå i prosess med å inngå spennende samarbeid med lokale butikker og forhandlere.  

2023 har vært preget av uro i verden med krigen i Ukrania, dyrere materialer og generelt økte kostnader. Derfor vurderte Kåre at å gå sammen med en så sterk merkevare som SPAXO og teamet bak flere av Nordens ledende e-commerce aktører og konseptutviklere ville være bra. Sammen med SPAXO kan vi nå tilby våre kunder mange flere kvalitets produkter. Og sammen skal vi videreutvikle merkevaren og ta Bag´in ut i verden.

– Kåre Normann Sekkesæter, gründer i Bag’in.